Jalan Tidak Berturap
Keadaan permukaan jalan memainkan peranan penting dalam mengekalkan keadaan pemanduan yang selamat. Walaupun pemandu sering menumpukan pada elemen seperti lampu isyarat, papan tanda dan had laju, kualiti jalan itu sendiri adalah sama penting. Di Malaysia, di mana keadaan cuaca yang pelbagai dan lalu lintas yang sesak menghanguskan jalan raya dari semasa ke semasa, kualiti permukaan jalan yang lemah merupakan faktor kritikal yang boleh menyumbang secara langsung kepada kemalangan dan kerosakan kenderaan.
Permukaan jalan yang buruk, terutamanya yang berlubang, retak dan turapan yang tidak rata, menimbulkan beberapa risiko kepada pemandu dan pejalan kaki. Bahaya utama termasuk peningkatan risiko kemalangan, kerosakan kenderaan, bahaya untuk penunggang motosikal dan penunggang basikal, dan pengumpulan air yang membawa kepada hidroplaning. Berlubang dan kerosakan jalan lain boleh menyebabkan pemandu melencong secara tiba-tiba untuk mengelaknya, yang berpotensi menyebabkan kehilangan kawalan dan bertembung dengan kenderaan lain atau objek di tepi jalan. Pada kelajuan tinggi, gerakan mengelak sedemikian boleh menjadi sangat berbahaya, meningkatkan kemungkinan kemalangan serius.
Pendedahan berterusan kepada permukaan jalan yang tidak rata juga boleh merosakkan kenderaan, terutamanya tayar, sistem penggantungan dan mekanisme stereng. Kesan mengejut akibat melanggar jalan berlubang boleh mengakibatkan tayar pecah atau rim bengkok, yang boleh mengakibatkan kemalangan akibat kehilangan kawalan. Selain itu, kerosakan jangka panjang pada penggantungan atau penjajaran boleh menjejaskan cara kenderaan mengendalikan, seterusnya menjejaskan keselamatan jalan raya. Bagi penunggang motosikal dan penunggang basikal, risiko yang ditimbulkan oleh jalan berlubang dan turapan yang buruk adalah lebih ketara. Tidak seperti kereta, yang mempunyai lebih kestabilan, kenderaan beroda dua terdedah kepada kehilangan keseimbangan apabila ia melanggar permukaan yang tidak rata. Penunggang motosikal yang menemui jalan berlubang pada kelajuan tinggi mungkin tercampak hilang imbangan, membawa kepada kemalangan yang serius atau maut. Begitu juga, penunggang basikal berisiko mengalami kecederaan jika mereka tidak dapat mengelakkan keretakan atau bahagian jalan yang rosak.
Permukaan jalan yang rosak juga boleh menyebabkan genangan air dalam lubang atau lekukan semasa hujan, meningkatkan risiko hydroplaning. Hydroplaning berlaku apabila lapisan air terbentuk di antara tayar dan permukaan jalan, menyebabkan kenderaan hilang cengkaman. Di Malaysia, di mana hujan lebat adalah perkara biasa, pengumpulan air di jalan raya yang buruk dengan ketara meningkatkan risiko kemalangan.
Beberapa faktor menyumbang kepada kemerosotan permukaan jalan dari semasa ke semasa. Keadaan cuaca, seperti hujan lebat, cahaya matahari yang terik dan banjir, boleh menyebabkan retakan terbentuk di permukaan jalan. Keretakan ini akhirnya berkembang menjadi berlubang akibat pengembangan dan pengecutan yang disebabkan oleh perubahan suhu dan penyusupan air. Selain itu, trafik yang sesak, terutamanya daripada penggunaan yang kerap oleh kenderaan berat seperti trak dan bas, mempercepatkan haus dan lusuh jalan, yang membawa kepada kerosakan permukaan dan keretakan. Penyelenggaraan yang tidak mencukupi juga memainkan peranan; penyelenggaraan yang kerap adalah penting untuk mengelakkan keretakan kecil daripada berkembang menjadi lubang besar. Walau bagaimanapun, di kebanyakan kawasan, pembaikan jalan mungkin tertangguh disebabkan oleh kekangan bajet atau cabaran logistik, mengakibatkan keadaan jalan yang merosot.
Untuk meminimumkan bahaya keadaan jalan raya yang buruk, beberapa langkah pencegahan boleh diambil. Penyelenggaraan jalan yang kerap adalah penting; pembaikan keretakan kecil dan jalan berlubang yang tepat pada masanya boleh menghalangnya daripada menjadi lebih teruk dan menyebabkan bahaya jalan raya yang lebih ketara. Pemeriksaan dan penyelenggaraan jalan yang kerap memanjangkan jangka hayat permukaan jalan dan memastikan perjalanan yang selamat. Menangani jalan berlubang sebaik sahaja ia terbentuk adalah salah satu cara paling berkesan untuk meningkatkan keselamatan jalan raya, kerana mengisinya dengan cepat menghalangnya daripada membesar dan menyebabkan kerosakan selanjutnya pada kenderaan atau kemalangan. Memastikan jalan raya mempunyai sistem perparitan yang mencukupi juga boleh mengelakkan pengumpulan air, yang sering membawa kepada kerosakan permukaan. Dengan meminimumkan pengumpulan air di jalan raya, risiko hydroplaning dan kemerosotan permukaan dikurangkan. Selain itu, membina jalan raya dengan bahan tahan lasak yang sesuai dengan iklim tempatan dan keadaan lalu lintas boleh membantu mengelakkan haus dan lusuh pramatang. Di Malaysia, di mana jalan raya mengalami gabungan hujan lebat dan suhu tinggi, menggunakan bahan yang tahan terhadap resapan air dan pengembangan haba boleh meningkatkan jangka hayat jalan raya.
Sistem Pengurusan Kemalangan Jalan Raya (RAMS) memainkan peranan penting dalam mengenal pasti kawasan yang mempunyai keadaan jalan yang buruk dan menjejaki zon rawan kemalangan yang dikaitkan dengan kualiti permukaan jalan. Dengan mengumpul data mengenai kemalangan dan keadaan jalan raya, RAMS boleh membantu pihak berkuasa tempatan mengutamakan pembaikan jalan dan memastikan kawasan yang mengalami kemerosotan yang ketara ditangani dengan segera. Sistem ini membolehkan pendekatan yang lebih proaktif untuk penyelenggaraan jalan, memastikan sumber diarahkan ke arah menambah baik kawasan paling kritikal.
Kesimpulannya, kualiti permukaan jalan adalah faktor yang sering diabaikan namun penting dalam mengekalkan keselamatan jalan raya. Berlubang, retak dan turapan yang tidak rata bukan sahaja meningkatkan risiko kemalangan tetapi juga menyebabkan kerosakan yang ketara kepada kenderaan dan menimbulkan bahaya kepada penunggang motosikal dan penunggang basikal. Di Malaysia, penyelenggaraan tetap, pembaikan jalan berlubang tepat pada masanya, dan sistem perparitan yang lebih baik adalah penting untuk memastikan jalan raya selamat. Dengan menggunakan sistem seperti RAMS, pihak berkuasa boleh memantau keadaan jalan dengan lebih berkesan dan mengambil tindakan untuk meningkatkan kualiti permukaan jalan, akhirnya mengurangkan bilangan kemalangan yang disebabkan oleh infrastruktur yang lemah.